zondag 27 januari 2008

Een weblog maken

Hee, misschien ben ik toch een beetje 2.0. In elk geval ben ik 'super eigenwijs!' (Hebben jullie dat nou ook, dat je nog steeds citeert uit De Grote Meneer Cactus Show? Nee zeker :-( ). Want ik heb, ondanks de expliciete opdracht, geen nieuw blog aangemaakt, maar een oude tot leven gebracht. Ik had ooit de hoop dat ik, geinspireerd door de moderne techniek, opeens wel gedisciplineerd genoeg zou worden om wekelijks een bericht te plaatsen. Daarvoor had ik dus toen al een blog gemaakt (bij Blogger, want in maart 2007 blogten alle echt stoere bloggers daar, dus wou ik dat ook).

Ik zag geen reden om een nieuw blog aan te maken, ik had al een blog. Dom! Iedereen die wel eens een huis verbouwd heeft weet dat het goedkoper is om de hele zaak te slopen en opnieuw te beginnen. En ook bij blogs is het stukken eenvoudiger om 'from scratch' aan de slag te gaan. Over de vormgeving was ik nog steeds tevreden, en het onderwerp van die eerste post van bijna een jaar terug was ook niet zo afwijkend dat ik er iets mee moest, maar de moeite die ik heb moeten doen om de feeds een beetje gebruiksvriendelijk te krijgen!

Blogger levert namelijk standaard Atom feeds (dat gaan we in ding 4 allemaal leren, dus ik hoef ook helemaal nog niet te weten wat dat is). Maar mijn groepsleidster had de opdracht gekregen mijn weblog te volgen, en haar feedreader kon kennelijk mijn Atom feed niet lezen. En vervolgens bleek dat er niet alleen een RSS feed van mijn posts moest zijn, maar dat er ook een feed van het commentaar gegenereerd moest worden.

Blogger heeft een vrij aardige helpfunctie, die mij na een paar keer doorklikken van alles vertelde over het instellen van feeds. Kennelijk was toen ik mijn blog aanmaakte het genereren van een commentaarfeed nog niet standaard. Maar als je een nieuw template toepast zou dat automatisch goed moeten gaan. Niet dus.

Inmiddels had ik ontdekt dat de helpteksten ook in andere talen dan het Engels weergegeven werden, dus voor de wat moeilijker kost schakelde ik over op het Nederlands. Als je niet goed in de inhoud van het bericht zit, kan je maar beter de taal zo toegankelijk mogelijk maken, dacht ik. Jammer genoeg zijn de wat ingewikkelder onderwerpen nog niet in het Nederlands beschikbaar. Na drie keer doorklikken was ik op een pagina beland die mij meldde: К сожалению, запрашиваемая Вами информация не найдена.. Daar kwam ik niet echt verder mee. Terug in het Engels kwam ik wel een interessante mededeling tegen over een stukje code om aan het eind van de URL van de feed te plakken en waarmee ik de feed van Atom in RSS veranderde. Maar waar moest ik dan die code kwijt?

Om een lang verhaal kort te maken, de feed staat nog steeds precies zo als hij aan het begin stond, maar ik heb in de sidebar van m'n blog een viertal links opgenomen die de correcte feeds laten zien. Nou zou ik wel eens van een van m'n mede'dingers' willen weten of zij dit probleem ook hadden, en hoe ik het mooier op zou kunnen lossen, maar tot nu toe heeft iedereen van wie ik de blog gevonden heb Wordpress als basis genomen.

Ik houd me aanbevolen voor tips over het mooier presenteren van de feeds.

Geen opmerkingen: