vrijdag 4 april 2008

Vogelspotten 2.0


Great Grey Owl - Bartkauz
Originally uploaded by pe_ha45
Ik was ergens op een weblog tegengekomen dat er in de buurt van mijn huis uilen zouden zitten. Daar wil ik wel meer van weten, dus ik ben op zoek gegaan naar een website waarop ik vogelwaarnemingen zou kunnen vinden. En 'in true 2.0 spirit' wil ik daar natuurlijk ook mijn eigen waarnemingen aan toe kunnen voegen, wil ik bericht ontvangen als er bij mij in de buurt iets bijzonders gezien is, en wil ik ook een kaartje kunnen bekijken van het natuurgebied waar ik in het weekend ga wandelen, om uit te vinden wat daar te zien is.

In het Nederlands vond ik eigenlijk alleen waarneming.nl Een leuke site, die veel meer laat zien dan alleen vogelwaarnemingen. Je kunt daar al je natuurwaarnemingen kwijt, wat natuurlijk een veel completer beeld geeft. Jammer dat het terugzoeken van andermans waarnemingen niet echt gebruiksvriendelijk is. In eerste instantie dacht ik dat er geen kaartjes te vinden waren, maar die blijken te voorschijn te komen als je voor "Excursieplanner rond coordinaat" kiest. Lastig dat je daar niet meteen een coordinaat lijkt te kunnen invullen. Je begint ergens in de buurt van Parijs en kunt dan scrollen naar het gebied dat je echt zoekt. Daar aangekomen kan je aangeven wat voor soort waarnemingen je wilt zien (dieren- of plantengroep en mate van zeldzaamheid).

In het Engels vond ik Geobirds de mooiste site. Op die site zijn waarnemingen wel goed op een kaart terug te zoeken, alleen, de site wordt zo goed als niet door Nederlandse vogelaars gebruikt, dus het aantal aangemelde waarnemingen in Nederland is minimaal. Leuk voor op vakantie in de VS, maar voor dagelijks gebruik te arm.

Eigenlijk denk ik dat dat wat ik zoek wel bestaat, maar dat de vogelaars het lekker voor zichzelf houden. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, want je moet toch niet denken aan een horde dagjesmensen die allemaal precies weten waar de zeeadelaar van Flevoland te zien is, maar die geen enkel benul hebben hoe je zo'n dier kunt bekijken zonder hem meteen tot emigreren te dwingen. Ik denk dat deze mensen er meer van weten dan ze willen vertellen.

1 opmerking:

Rob Coers zei

Ik hoorde vanmorgen bij Vroege Vogels over de Big Broeder webcams, niet echt waarnemingen, maar wel leuk om te zien.
Trouwens wel gaaf dat er uilen in je buurt zitten. Bij ons vlakbij, in het bos hoor ik er ook altijd eentje in het donker oehoee-en :-)