dinsdag 4 maart 2008

Bibliotheekwiki's


Wiki wiki
Originally uploaded by jdlasica
Ik heb een aantal van de bibliotheekwiki's die op de 23 dingen pagina genoemd worden bekeken, maar vind ze eigenlijk nogal tegen vallen. Een beetje amateuristisch kneuterig. En ik weet ook wel hoe dat komt, want DE wiki aller wiki's (Wikipedia) is gewoon zoveel mooier, dat kan geen lokaal bibliotheekje tegen op.

In zekere zin wel grappig, deze constatering, want hij sluit heel goed aan bij een bericht dat Lorcan Dempsey deze week op zijn weblog plaatste. Hij gaat in op de twee bewegingen die in web 2.0 te onderkennen zijn, namelijk diffusie en concentratie. Het is een prachtig artikel, dat zo vol zit met ideeën dat het voor mij niet te doen is om het samen te vatten (Edwin doet op ZB Digitaal een geslaagde poging). Een van de twee bewegingen die Lorcan Dempsey beschijft is de concentratie van gebruikers en data bij een relatief klein aantal grote spelers (bedrijven, websites). En dat herken ik zeker als het om wiki's gaat. Waarom zou je aan een andere wiki dan Wikipedia schrijven?

En een bijkomende vraag ... Waarom zou je iets als wiki presenteren als je gebruikers er niet aan bij kunnen dragen? Terwijl bij de gegeven voorbeelden het merendeel besloten is en zich toch als wiki afficheert.

Daarom zie ik voor bibliotheken eigenlijk geen rol als het gaat om het opzetten van nieuwe wiki's. Wat me wel interessant lijkt is het organiseren van cursussen om mensen over hun drempelvrees heen te krijgen en hun eigen kennis aan bestaande wiki's toe te voegen. (En OK, het idee van een wiki als onderdeel van een HIP dat Flexvantol en Pientje Pienter noemen vind ik ook wel leuk).

1 opmerking:

23 Dingen zei

Misschien moeten we in communicatie naar gebruikers gewoon af van het woord wiki. Het is voor een contribuant gewoon werken aan een website. Dan wel gezamenlijk, maar het blijft een website. Dus misschien wel iets lokaals starten (historisch onderwerp), maar noemt het dan geen wiki. "Gewoon doen, uitproberen en falen" zegt Dempsey toch ook?
Qua vormgeving en uiterlijk is Wetpaint wel fraaier dan de saaie standaard wiki-ware.
Leuk plaatje trouwens. Veel over gehoord, maar nooit eraan gedacht om de bijbehorende afbeelding op te zoeken.