zaterdag 1 maart 2008

Del.icio.us verder ontdekken


Dat ik del.icio.us al geruime tijd gebruik wil niet zeggen dat ik er deze weer niets meer mee gedaan heb. In combinatie met een weblog is er namelijk nog best wat extra functionaliteit die interessant is.

Ten eerste heb ik zo in m'n template geknutseld dat mensen die mijn blog lezen de verschillende berichten nu met een druk op de knop aan hun eigen bookmarks kunnen toevoegen. Ik had bij Jan Tweepuntnul gezien dat het kon en kwam via zijn blog op de site van Add This waar ik de code vond om zo'n 'nifty' knopje onderaan elk blogbericht te zetten.

Verbluffend overigens, hoeveel site voor social bookmarking er dan blijken te zijn. Ik wil de kleurstelling van dit blog graag in het groen/blauw houden, dus noem hier alleen Blogmarks, Netvouz, Newsvine, Slashdot, StumbleUpon en Technorati.

Een tweede toepassing van del.icio.us in dit blog is het lijstje van de meest recente favorieten dat in de sidebar is opgenomen. Zoals je kunt zien ben ik bezig een hovenier te zoeken. Deze toepassingen zijn iets 'socialer' dan hoe ik del.icio.us tot nu toe gebruikte, maar eerlijk gezegd gebruik ik social bookmarking vooral als handige webbased tool, en maak ik niet tot nauwelijks gebruik van het sociale aspect. Ik heb wel een paar mensen in m'n netwerk, maar daar doe ik maar zelden iets mee.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Het is niet zo belangrijk maar er wordt vaak nog een onderscheid gemaakt tussen 'social bookmarking' en 'social news'. Daar heeft men mij wel eens op gewezen n.a.v. een post

Liek Schoeren zei

Ik gebruik Del.icio.us ook veel. En gebruik juist het netwerk om interessante websites te vinden. Ik kijk zelfs eerst naar del.icio.us om te kijken wat iedereen (lees mijn zelf gevonden netwerk) er op zet en ga dan pas de rss af. Via Del.icio.us ben ik heel wat pareltjes tegen gekomen.